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[jamsat-news:1417] ANS008.01 PHASE 3D/AO-40 UPDATE紹介


1月8日付けAMSAT Special Bulletin 008.01
「PHASE 3D/AO-40 UPDATE」を紹介します。
                    JA3GEP/6 毛利
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Date: Mon, 8 Jan 2001 11:34:54 -0600 
From: Dan James <DanJ@marvin.com>
Subject: AMSAT Special Bulletin 008.01
PHASE 3D/AO-40 UPDATE

AMSAT-DL会長 Karl Meinzer, DJ4ZCがANSに伝えてくれた、AO-40に関
する最新情報です。

ご挨拶申し上げます。

私が先月12月に報告して以降、コマンド局は私が述べていた戦略にもと
づいて仕事を進めてきました。最優先は、コマンドのためのアップリン
クに、どの回線が可能かを見極めることでした。この作業は困難で、時
間を消費し、かつ状況がわからないままのために衛星にとっていくらか
危険を伴なうものでした。コマンド局は、素晴らしい仕事を成し遂げま
した。力を合わせた彼らの努力のおかげで、今私は、以下の判明した状
況を報告することが出来ます。

1.遠地点付近において、全方位アンテナをテストするために何回かやみ
くもに送信したあと(何の反応もありませんでした)、スケジューラ
が起動され、ロックアウトが生じないようにプログラムされました。
この作戦は非常に賢明だったことが判明しました。スケジューラ運用
はスムースに進行し、それ以上の異常は発生しませんでした。

2.スケジューラは、AO-40に各種のモードを順次取らせました。その
結果、P3Dチームは以下の結論に至りました。
a. V帯、U帯、および L-1帯 の受信機は 機能する
b.  V帯、U帯、および L帯 の高利得アンテナは 機能する
c.  U帯 および L帯 の全方位アンテナは 機能しない
d.  V帯全方位アンテナについては最終結論が出ていない。これを書い
ている今も、このアンテナの実際の状況を正確に把握するために、遠
地点での「やみくも」テストが実施されています。

3. V帯送信機は、1MA単位時間、ONされました。顕著な温度上昇が認
められたものの、信号は受信されませんでした。これは、ちょっとや
ってみただけのテストであり、最終結果と見なすべきではありません。

さらにテストが必要で、その中には、IFマトリクスが正しく設定され
ていたかの確認も必要です。これらのテストを実施するには、スピン
レートがもっと下げられ、ヒートパイプが機能して長時間にわたる
発熱を処理できるようになるまで、待つ必要があります。

4.スピンレートを下げるためのマグネトリキングが開始され、最初の
徴候では、およそ0.5RPMの減少が認められました。これは、理論的な
予測にほぼ近い値です。このシステムは、機能していると結論付けて
よいでしょう。地球センサーのデータを用いるためには、遠地点での
データを保管しておいて、後にテレメトリー受信が可能になった時点
で回収できるようにするための、短いプログラムがインストールされ
る必要があります。

次には何を?

これからの数日で、姿勢制御システムが全ての機能を取り戻すはずで
す。それを使って、スピンをヒートパイプが機能できる値まで下げ、
さらなる姿勢変更の要求に応えます。

これらの変更は、サンアングルからの制限、通信の容易性、そして進
行中の質量の損失が近地点高度に与えている影響を低減するのに、必
要です。新しいモデルによる計算では、質量の損失は当初の私の見積
もりより大きな模様です。それならば、この結果として生じている推
進力を、地点高度を上げるのに用いるのが、賢明と思われます。
(現在は、下げる方に作用しています)

ひとたび衛星のスピンと姿勢が制御下に置かれたならば、我々は他の
システムの試験を続けることになります。たとえば:

1.V帯送信機の状態の確認(制御下での実験)

2.U帯送信機の状態の確認

3.より良い軌道へ向かわせる戦略にATOS(アークジェット)が頼りにで
きるかどうかを確認するための、ATOS利用可能性の確認。

4. モーメンタムホイールをテストして、AO-40が三軸制御モードへ
移行できるかどうかの確認。これが可能になれば、全方位アンテナを
失った影響を、大きく低減できます。

いままでのデータから判るのは、我々はAO-40のいくつかのシステム
を失いはしたものの、2回目の現象(12/11の400Nモータ燃焼時間の
異常に続く、12/13のテレメトリー送信の停止)以降には、それ以上
の損傷は認められません。

とくに、もしATOS(アークジェット)と三軸制御(フライホイール)
が今も使用可能であるとすれば、AO-40は期待されていたアマチュア
通信サービスのうちの多くを実現できるでしょう。

個人的には、私は楽観的です。コマンドおよび技術チームが、AO-40
を非常に利用価値のあるアマチュア通信衛星へと立ち直らせてくれる
チャンスは十分あると信じています。

73, Dr. Karl Meinzer, DJ4ZC

----------- 以下 原文-------------------

Date: Mon, 8 Jan 2001 11:34:54 -0600 
From: Dan James <DanJ@marvin.com>
To: "'Amsat BB'" <amsat-bb@AMSAT.Org>
Subject: AMSAT Special Bulletin 008.01

SB SAT @ AMSAT $ANS-008.01
PHASE 3D/AO-40 UPDATE

AMSAT NEWS SERVICE BULLETIN 008.01 FROM AMSAT HQ
SILVER SPRING, MD, JANUARY 08, 2001
TO ALL RADIO AMATEURS
BID: $ANS-008.01

AMSAT-DL President AMSAT-DL President Karl Meinzer, DJ4ZC,
provided ANS with the latest information about AMSAT OSCAR 40:

Greetings,

Since my report from late December, command stations have
implemented the strategy which I had outlined. The first 
priority was to determine which command-uplink channels were 
available. This work was difficult, very time consuming (and 
for the satellite) somewhat dangerous due to the unknowns. 

The command stations did a magnificent job! 

Due to their combined efforts I can report the following 
findings:

1. After some blind transmissions to test the omni-antennas 
around apogee (that failed to produce a response), the scheduler 
was activated and programmed in such a way as to prevent lock-out.
This strategy turned out to be very prudent and the 
scheduler-operation went smoothly and resulted in no additional 
anomalies.

2. The scheduler then took AO-40 through a number of modes, 
which allowed the P3D team to determine the following: 
a. V, U and L-1 receivers work
b. V, U and L high-gain antennas work
c. U and L low-gain antennas do not work
d. the status of the V-band low-gain antenna has not been 
finally determined. Apogee blinds tests are in progress as I 
write this to accurately determine the status of this antenna

3. The V-band transmitter was operated for one MA-unit. It 
demonstrated a marked temperature increase, but no signal was 
heard. This was a quick-look test and this result should not 
be considered final. Further tests will be necessary (including 
the need to determine if the matrix was set properly). These 
tests will have to wait until the spin rate is reduced to ensure 
that the satellites heat-pipes will be able to handle the 
dissipation for extended periods.

4. Magnetorquing was started to reduce spin and the first 
indications are a loss of around 0.5 rpm - roughly consistent 
with theoretical predictions. We can conclude that the system 
works. In order to use Earth-sensing data, a small additional 
program needs to be installed which stores data at apogee 
for later recovery when telemetry reception becomes available.

What's next?

During the next days the attitude control system should be 
returned to full functionality. It will be used to reduce the 
spin to a value consistent with heat-pipe operation and also 
with the requirements to change attitude.

These changes are necessary for sun-angle constraints, 
communication access and also to reduce the effect of our 
ongoing mass-loss on perigee altitude. Newer model calculations 
show that the mass loss could be larger than my previous 
estimates; thus it would be prudent to use the resulting 
thrust to increase perigee altitude (right now it is decreasing 
it).

Once the spin/attitude situation is under control, we will 
continue the check-out of other systems (such as):

1. Determine the status of the V-band transmitter (controlled 
experiments)
2. Determine the status of the U-band transmitter
3. Determine the serviceability of the ATOS (Arcjet) to determine 
if it can     be planned on for a strategy toward an improved orbit
4. Test the momentum wheels to determine if AO-40 can be put into 
a three-axis mode which would greatly reduce the impact of the 
loss of the omni-antennas

Present data so far indicates that although we have lost some 
systems in AO-40, there has been no further deterioration after 
the second incident.
In particular, if ATOS and three-axis stabilization are still 
serviceable, AO-40 will still be able to produce a large fraction 
of the Amateur Radio service expected from it.

Personally, I am optimistic and I believe that the command-and 
engineering team stand a good chance of turning AO-40 into an 
extremely useful Amateur Radio satellite.

73, Dr. Karl Meinzer, DJ4ZC

Stay tuned to ANS, the official source of information on AMSAT
OSCAR 40.

[ANS thanks AMSAT-DL and AMSAT-NA for this information]

/EX

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