[Date Prev][Date Next][Thread Prev][Thread Next][Date Index][Thread Index][JAMSAT Home]

[jamsat-bb:14865] Re: AO-40 mystery effect?


JJ1WTK 坂本です

AO-40のリカバリーに関する情報です。
管制局の一人である DB2OS, Peter が amsat-bbに書いていたものです。
内容的には、JF6BCC 今石さんが日本語にしてくださった
[jamsat-bb:14850] AO-40 Update, 2004-01-29とほぼ同じです。

------

 ちょっとした修正を。

> AO-40の「謎の力」は、現時点では我々にとって好都合な効果をもたらして
>くれます。そして、それはこの数ケ月間は続くでしょう。
>現在、AO-40の姿勢は、サンアングルがよくなる方向に変化しつつあり、それに
>よって、望むらくは補助バッテリの充電が進むことを期待しています。

 サンアングルの改善だけで、補助バッテリの充電が進むわけではないのです。

 我々が抱えているAO-40の問題は、主バッテリが、本来ならば24Vであるはずの
バス電圧を14Vあるいはそれ以下に引き下げてしまっている、というところにあ
ります。

 Stacey, W4SM が説明していたように、これは主バッテリの中のいくつかのセ
ル(電池)が、ある種のドミノ倒しのようにショート(短絡)を起こしてしまっ
たことによるものです。

 事態の進行が早かったために、我々は主バッテリを完全に切り離して補助バッ
テリだけを使うように切り替えることができませんでした。現時点では、主バッ
テリと補助バッテリは並列に接続されています。これは補助バッテリにダメージ
がを与えることはありませんが、充電の進行の妨げになっています。

 バッテリ電圧(とバス電圧)が極端に低い電圧であることが原因となって、現
在の現象が起こっているわけです。なぜなら、送信器やその他の機器は、そのよ
うな低い電源電圧でも動くようには設計されていない、あるいはおそらく動作し
ないからです。
 IHUと受信器は、(そのような低電圧でも)動作すると思われます。しかし、
テレメトリが無ければ、現在の実際の状態がどうであるのかを推定することは困
難です。

 太陽電池パネルが発電したエネルギー(電力)は、主バッテリのうちの生き残っ
ているセルにすべて吸い込まれているため、それらのセルの温度はかなり上昇し
ているはずです。そこで、我々が期待しているのは、これらのセルの電解液が抜
けてしまい、乾いてしまうことです。そうなれば、セルは高い抵抗値を示す
ただの抵抗となり、バス電圧は上昇してくるだろう、ということです。

 サンアングルがよくなれば、このプロセスが早く起こることになるでしょう。
ただし、どれだけの時間が掛かるのかはわかりません。しかし、事態が好転する
チャンスではあるはずです。

---- 以下は原文です----

----------------------- Original Message -----------------------
 From:    Peter Guelzow <peter.guelzow@kourou.de>
 Date:    Sun, 01 Feb 2004 12:04:18 +0100
 Subject: [amsat-bb:74843] Re: AO-40 mystery effect?
----

Hi All,

just a small correction..

> the "mystery effect" is working in our favor at this time and should do so  
> for several months.
> Currently it is getting AO-40 into a better sun angle which will, we hope,  
> enable Auxiliary battery charging.

The better sun angle alone will not help us to get the Auxiliary battery
charging...

The problem is, that the Main Battery clamps the bus voltage down to
about 14V or even less, from its nominal 24V.

As Stacey described, this is obviously due to several battery cells in
the main battery, which failed shortened in some sort of domino effect.

It happened so fast, that we were not able to completely isolate the main
battery and use only the aux battery.  At the moment both batteries are
in parallel.. this will not damage the AUX battery, but it prevents it
from charging.

The extremely low battery (and bus) voltage is a problem, because the
transmitters and other electronics were not designed or may not work
at these low voltages..

The IHU and receivers should still work, but without telemetry it
is hard to predict what the current situation really is..

Since the solar panels pump all their energy into the remaining cells
of the main battery, they will indeed get very hot..  Our hope now
is (and that's what is to be expected) that these cells will vent
all their electrolyte and dry out. When that happens, the cells should
fail "high resistance" and our bus voltage should come up..

Thus, the improving sun angle should help in speeding up this process.
But again, we yet do not know how long this will take.. but chances
not bad for this to happen..

73s Peter, DB2OS
Pres. AMSAT-DL


----
Sent via amsat-bb@amsat.org. Opinions expressed are those of the author.
Not an AMSAT member? Join now to support the amateur satellite program!
To unsubscribe, send "unsubscribe amsat-bb" to Majordomo@amsat.org

--------------------- Original Message Ends --------------------



-------------
JAMSAT BB Mailing List
http://www.jamsat.or.jp/infoserv/mlist.html